Instrukcje sprawdzenia i montażu

Jak sprawdzić stan przegubów półosi i określić, który jest uszkodzony:

O to lista czynności, które należy wykonać:
  • Postawić samochód na twardym podłożu.
  • Zaciągnąć hamulec postojowy.
  • Podłożyć kliny pod tylne koło, po stronie przeciwnej niż badana półoś.
  • Unieść przednie koło ponad podłoże.
  • Uruchomić silnik i ustawić przednie koła na wprost.
  • Włączyć pierwszy bieg - uniesione koło zacznie się obracać.
  • Dodać lekko gazu i naciskając pedał hamulca lewą nogą obciążyć napęd.
  • Wyłączyć bieg, następnie wyłączyć silnik i opuścić samochód na ziemię.
Powyższą procedurę należy powtórzyć dla zdiagnozowania stanu przegubów półosi po drugiej stronie samochodu.
Podczas całej operacji należy zachować dużą ostrożność i zwrócić uwagę szczególnie na dobre umocowanie podnośnika oraz zadbać o to, by osoby postronne nie zbliżały się do samochodu, podczas gdy obraca się uniesione koło.
UWAGA!
Z oczywistych względów, opisanego testu nie da się przeprowadzić w pojeździe z uruchomionym systemem kontroli trakcji (ASR).

Instrukcja montażu przegubu typu "tripod" w samochodzie FIAT 126p

Zestaw składa się z następujących elementów:
  • korpus przegubu
  • krzyżak trójramienny (tripod)
  • odbojnik gumowy
  • tuleja dystansowa
  • osłona przegubu z opaskami
  • porcja smaru w jednym pojemniku lub dwóch mniejszych
I. Demontaż przegubu.
  • Zdemontować całkowicie przegub (łącznik) napędowy.
  • Sprawdzić, czy wahacz nie ma poważnych uszkodzeń i wgnieceń. Jeżeli tak, należy doprowadzić wahacz do kształtu fabrycznego.
II. Wprowadzenie przegubu
  • Na wielowypust czopa koła wprowadzić przegub (można pomagać sobie lekkimi uderzeniami młotka)
  • Pierścień zaciskowy z drutu sprężystego powinien znajdować się na korpusie przegubu.
III. Nakrętka samokontrująca
  • Kluczem nasadowym nr 27 nakręcić nakrętkę samokontrującą.
UWAGA! Nakrętkę wkręcamy pierścieniem kontrującym w stronę wnętrza przegubu!
Uwaga na regulację luzu łożyska koła!
IV. Wprowadzenie półosi do wnętrza korpusu przegubu.
  • Wnętrze korpusu przegubu wypełnić połową porcji smaru.
  • Gumowy odbojnik umieścić w otworze w czole półosi.
  • Na półoś nasunąć kolejno: osłonę przegubu, tuleję dystansową i krzyżak.
  • Sprawdzić, czy pierścień zabezpieczający na końcu półosi znajduje się w swoim gnieździe.
  • Wprowadzić półoś do wnętrza korpusu przegubu, odchylając silnie zespół napędowy w stronę przeciwną.
V. Wprowadzenie pierścienie krzyżaka w kanały korpusu
  • Wprowadzić pierścienie krzyżaka w kanały korpusu przegubu i dosunąć półoś do oporu.
  • Dosunąć tuleję dystansową.
  • Osłonę przegubu wypełnić pozostałą połową porcji smaru i również dosunąć do korpusu.
VI. Nasunięcie osł
  • Osłonę elastyczną nasunąć na korpus przegubu tak, aby pierścień ustalający położenie osłony znalazł się w swoim gnieździe.
VII. Nasunięcie sprężystej opaski
  • Sprężystą opaskę zaciskową nasunąć na osłonę przy pomocy drugiej (mniejszej) opaski, wprowadzając zwój drutu sprężystego na osłonę poprzez obracanie kołem samochodu.
VIII. Zaciśnięcie zamku opaski.
  • Zapiąć mniejszą opaskę osłony na oczko odpowiednie dla średnicy osłony.
  • Docisnąć wąski koniec osłony w kierunku koła tak, aby poprzez tuleję dystansową blokowała położenie krzyżaka.
  • Szczypcami czołowymi zacisnąć zamek opaski.
IX. Zaciśnięcie zamku opaski.
  • Obracając kołem sprawdzić, czy osłona nie ociera o elementy wahacza.
  • Prawidłowo zamontowany przegub wraz z osłoną powinien zachowywać dystans ok. 5mm od powierzchni wahacza o prawidłowym kształcie.